Pitot-Static System چیست؟ /

                                                                                                                                                     Image result for Pitot-Static System

 

 

Pitot-Static System این وظیفه را دارد که اطلاعاتی در مورد پرواز به خلبان بدهد یا به بیانی دیگر چند instrument مهم را به کار می اندازد. اولین instrument ای که با Pitot-Static System کار میکند، Air Speed Indicator یا ASI می باشد. همانگونه که از نام آن پیدا است، این ابزار سرعت پرنده را در هوا مشخص می کند. دومین instrument ای که با Pitot-Static System فعال می شود VSI که مخفف vertical speed indicator یا VVI که مخفف vertical Velocity indicator می باشد. به بیان ساده VVI یا VSI فرقی با هم ندارند.

 

در آخر instrument ای که از Pitot-Static System تغذیه می شود Altimeter بوده که ارتفاع هواپیما رو نشان می دهد. در تصویر بالا Altimeter و (VSI (VVI و ASI میبینید. فعلا به معرفی اجمالی این سه instrument بسنده می کنیم و در پست های آتی مفصل راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد. حال به اصل موضوع یعنی Pitot-Static System و اینکه چگونه instrument ها از آن استفاده می کنند، می پردازیم. Pitot-Static System به دو بخش مهم تقسیم می شود. اولین بخش pitot tube و دومین آن Static port می باشد.

 

Pitot-Static System با استفاده از اختلاف فشار بین فشار ثابت هوا و فشار هوایی که از روبرو به هواپیما برخورد می کند instrument ها را به کار می اندازد. Pitot-Static System با هوای اطراف هواپیما کار میکند پس نتیجه گرفته می شود که به پمپ هوا و … نیازی ندارد. البته این در مورد هواپیماهای ساده و آموزشی بیشتر صادق است. زمانی که خلبان در حال پرواز می باشد، هوایی از روبرو به nose هواپیما برخورد می کند. حاصل این برخورد فشاری است که هوا از روبرو به هواپیما وارد می کند. درست مانند زمانی که در حال رانندگی دست خود را از پنجره ی ماشین به بیرون می آورد، از سمت هوا نیرویی به دست شما وارد می شود که دست شما را به عقب هل می دهد.

 

حال اگر در دماغه ی پرنده لوله ای تعبیه شود این باد با همان فشار وارد آن لوله خواهد شد. همانند بسیاری از اتومبیل هایی که در جلو مجراهایی برای ورود هوا دارند که باعث چرخش هوا در موتور شده و باعث خنک شدن ان می گردد. در علوم هوانورد به ان لوله که در nose هواپیما قرار میدهد تا فشار هوای ورودی را اندازه بگیرد pitot tube میگویند. البته لازم به ذکر می باشد که لزومی ندارد که حتما در دماغه ی هواپیما قرار بگیرد. برای مثال در بسیاری از پرنده های آموزشی بر روی بال نصب شده است. برای مثال در تصاویر زیر pitot tube را ملاحظه می کنید.

Image result for pitot tube airplane

قسمت دوم Pitot-Static System مربوط می شود به Static port .Static port را برخلاف pitot tube به گونه ای نصب می کنند که باد با فشار وارد نشود. برای این کار دیگر نیازی به لوله ای مستقیم روبروی باد نیاز نیس و تنها سواخی کوچک کافی است. وظیفه ی اصلی Static port سنجیدن فشار عادی هوای محیط می باشد اما pitot tube فشار هوایی را نشان می دهد که از روبرو به هواپیما برخورد می کند. در تصویر ذیل شاهد Static port می باشید.

 Related image

 

به طور خلاصه:

۱- Pitot-Static System تشکیل شده است از Static port و pitot tube برای فعال کردن VVI و ASI و Altimeter
۲- pitot tube فشار بادی که از روبرو به پرنده برخورد می کند را مشخص می کند.
۳- Static port فشار ثابت هوا حین پرواز را مشخص می نماید.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: pitot tubepilotخلبانیهوانوردیپیتوت تیوبلوله پیتوت هواپیمالوله پیتوت

جمعه 22 ارديبهشت 1396 | 13:17 | علیرضا حاتمی |